Vorig jaar moesten 128 basisscholen in Nederland de deuren sluiten. Vooral in krimpgebieden zoals Noord-Oost-Groningen is het voor scholen moeilijk te blijven bestaan. Hanneke Oosting is eigenares van Edupos, een onderwijskundig adviesbureau, en was afgelopen jaren betrokken bij het opzetten van een belangrijk transfercentrum om zo werkgelegenheid in het onderwijs in Noord-Nederland te waarborgen. Wat zijn volgens haar belangrijke succes- en faalfactoren voor basisscholen in krimpregio’s?

Succesfactoren
‘’Voor een basisschool is het erg belangrijk om een duidelijke visie te hebben; waar sta je, wat wil je bereiken, wat wil je bieden? Als dit onduidelijk blijft, heb je geen duidelijk concept en blijf je onopvallend. Dat trekt geen nieuwe stroom aan kinderen.

Een belangrijke valkuil is volgens Oosting dat scholen zich teveel richten op de plaatselijke omgeving. ‘’Het is goed om je te richten op de regionale omgeving in plaats van op de lokale omgeving. Er is niks mis met een regionale school, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken? Je kunt weinig doen aan het feit dat er mensen wegtrekken uit de omgeving, maar je kunt er wel slim op inspelen door de positieve kanten van de school tot in de wijde omgeving te belichten.’’

Faalfactoren
Soms zijn scholen geneigd het roer helemaal om te gooien en over te gaan op bijvoorbeeld een iPadschool of een Steve Jobschool. Dit is volgens Oosting niet de oplossing. ‘’Je moet rekening houden met de omgeving. Is de school gevestigd in een traditioneel dorp? Dan zitten de inwoners niet te wachten op dat soort moderniseringen en zal je zien dat het alsnog niet succesvol is. Het helpt niet om de krimp tegen te gaan.’’

Door: Rianne Mijnheer
Beeld: Pixabay

Advertisements