Almere is een Nederland een stad die door veel mensen als onaantrekkelijk wordt ervaren, maar waar ligt dat precies aan? We vragen het stadspsycholoog Sander van der Ham.

Als stadspsycholoog zoekt hij relaties tussen gedrag van mensen en de omgeving waarin zij zich bevinden. ‘Ik onderzoek wat mensen voelen bij een bepaalde plek en stel vervolgens de vraag wat anders kan om deze mensen een positiever gevoel te bezorgen. Veel auto’s in een straat zorgen er bijvoorbeeld voor dat mensen zich gehaast voelen, terwijl terrasjes hen laten ontspannen.’

Geen moeite 
Sander is niet vaak in Almere, maar die enkele keren dat hij er was, ervaarde hij de ruimte rondom het centrale station als onprettig. ‘Ik kreeg het gevoel dat het een plek is die van niemand is. Alsof niemand echt de moeite heeft genomen er iets van te maken. Ook had ik het gevoel dat Almere een stad is die overal in Nederland gebouwd had kunnen worden, terwijl het concept Almere echt wel bijzonder is. Een stad die vanuit het niets is ontstaan en volledig onder zeeniveau ligt, daar is echt wel iets bijzonders mee te bedenken. ’Als ik er ben, krijg ik het niet gevoel dat het er bijzonder is. Dan kan ik beter naar Amsterdam gaan; daar is veel meer beleving en ervaring.

Identiteit
Volgens Sander is in Almere sprake van een grote kloof tussen imago en identiteit. ”Wat mij opvalt, is dat mensen die zelf in Almere wonen, vaak zeer positief zijn over de stad. In tegenstelling tot mensen die er niet vandaan komen, die gaan uit van uitspraken als ‘Almere is lelijk’ en ‘alle huizen zijn hetzelfde. Ik ben van mening dat Almere hun imago het beste van binnenuit kan veranderen, dus door samen te werken met de mensen die al in Almere wonen. Als duidelijk wordt waarom de inwoners de stad aantrekkelijk vinden, kunnen ze dit beeld naar buiten uitdragen. Een van de krachten van Almere vind ik bijvoorbeeld dat ze heel erg voorop lopen met experimentele bouw. In Almere hebben de mensen bijvoorbeeld de mogelijkheid om helemaal zelf een huis te ontwerpen en bouwen. Dit is een aspect van identiteit dat zij echt beter zouden kunnen benutten.’

Saaie pleinen
‘Hiernaast zou Almere er volgens mij goed aan doen door meer te denken in plekken in plaats van in ruimten. In het centrum zie je bijvoorbeeld veel pleinen waar niks bijzonders mee gedaan wordt. Eigenlijk zou je zo’n plein waarop niks gebeurt moeten indelen in tien delen waarvoor je voor ieder deel tien redenen bedenkt waarom mensen op die plek zouden moeten willen zijn. Zo ontstaan er honderd redenen voor mensen om op dat plein te komen en die redenen kunnen elkaar weer versterken, waardoor het eerst saaie plein wordt omgetoverd tot een plek waar mensen graag willen zijn. Een aantrekkelijke openbare ruimte is voornamelijk voor hoger opgeleiden belangrijk, omdat vooral zij het fijn om even lekker in het park of op een terrasje te zitten.’

‘Denk niet alleen praktisch’
Volgens Sander heeft Almere zeker potentie om uiteindelijk als een aantrekkelijke stad te worden gezien.  Wel moet de stad naast praktische aspecten, zoals het verbeteren van de toegankelijkheid van de stad en het creëren van werkgelegenheid, er ook voor zorgen dat de kloof tussen imago en identiteit verdwijnt of in ieder geval vermindert.

Door: Noraly Terbijhe

Bron foto: Stipo.nl

