Als je googelt op ‘Mastenbroek’ krijg je welgeteld twee links die verwijzen naar de prachtige polder waarin ik woon. Kijk je verder, zie je een link voor een apotheek, een autozaak en een bakkerij – allen met de naam Mastenbroek. Maar dan in Lunteren of Purmerend. Wikipedia vertelt me dat ik hier woon met 179 dorpsgenoten. Dat valt me dan weer mee.

Voorzieningen zijn hier weinig. Een kerk, een school, een buurthuis. Dat is ‘de kern’ van Mastenbroek. Aangezien hier vrijwel alleen maar boeren wonen, hebben we ook een grondverzetbedrijf, een landbouwmechanisatiebedrijf en een meubelmaker. Dan zijn we er wel.

Ook ik heb acht jaar doorgebracht op het plaatselijke schooltje hier. Toen zaten er nog ongeveer zestig leerlingen op. Tegenwoordig is dat aantal 23. Omdat de school samenwerkt met een andere scholengemeenschap, mag het (nog) blijven bestaan. De vraag is, voor hoe lang?

Ik zat altijd met z’n zessen in de groep. Wel handig, moet ik zeggen. Ik vond het in ieder geval altijd heel gezellig. We mochten alleen niet met z’n zessen op kamp, dus moest groep zeven ook mee. Je zou denken dat zo’n kleine school misschien niet zoveel activiteiten zou kunnen organiseren, maar wij gingen op kamp naar Ameland. Niet op de fiets naar een saai dorp verderop, maar echt met de bus en de boot. En we gingen op schoolreis naar de Efteling. Kan ook niet iedereen zeggen.

Toen kwam de middelbare school, en moet je ineens 8 kilometer fietsen. Middenin de grote stad Zwolle. Vond ik niet zo’n ramp, alleen jammer van m’n wekker die daarom altijd al om half zeven ging.

De stad beviel me goed, en nog steeds. Ik ben nog weinig hier in Mastenbroek te vinden, behalve dan dat ik er woon. Ik vind het leuk, die weilanden, de rust, de ruimte. Maar ik ben véél meer een stadsmens. Mensen om me heen, winkels in  de buurt, openbaar vervoer. Alles wat hier niet is. Een bus rijdt hier namelijk ook niet, en volgens 9292 zou ik eerst 3 kwartier moeten lopen om bij de dichtstbijzijnde bushalte te komen. Mooi niet, ik pak de fiets wel. Op naar de grote stad.

 

 

