or someone from the supermarket.

Het is bijna standaard, een bordje of canvas in de woonkamer met: ‘Home is where the heart is’ of iets anders in die trant. Als je van deze populaire ‘iets’ wat afgezaagde spreuk uitgaat, maakt het niet uit waar je woont. Het gaat er eerder om met wie je er woont of wie je om je heen hebt.

Na drie verhuizingen in nog geen negen maanden kan ik dat voor een klein deel wel beamen. Twee keer daarvan propte ik al mijn spullen in koffers om naar een compleet nieuwe stad te vertrekken.

Natuurlijk kies je een woonplaats, wijk of buurt uit waar je je op je gemak voelt. Soms kan je niet kiezen, maar beland je daar gewoon. Alleen je echt thuis voelen in je woonplaats ligt niet alleen maar aan de plek of de woning.

Veel belangrijker zijn de mensen om je heen en dan bedoel ik niet je buren, nieuwe vrienden of bijvoorbeeld je huisgenoten. Ik voelde mij in Jyväskylä pas echt thuis toen de barman, van een koffiezaak waar ik vaak kwam, mij herkende en elke keer een gesprek begon. Het is een gevoel van herkenning, omdat je daar woont.

Het gevoel van ‘dit is mijn thuis en dit is mijn stad’ of hoe je het maar wil noemen, hangt bij mij dus niet echt van specifieke mensen af. Een vriendin merkte laatst op; “Je zegt helemaal niet meer dat je ‘uit de buurt van’ Deventer komt, maar uit Utrecht.” Daar heeft ze gelijk in. Waarschijnlijk heb ik een paar maanden geleden mijn standaard ‘waar kom ik vandaan’ riedeltje veranderd.  Nu herkent de caissière van de Albert Heijn tegenover mij, mij immers.

