Op twintigjarige leeftijd het ouderlijk huis verlaten en dan in een dorp gaan wonen. Matthew uit Enschede deed het. Nadat samenwonen met zijn vriendin toch niet zo goed verliep, besloot hij in Glanerbrug te gaan wonen.

Het huis waar Matthew woont is eigenlijk van een gezin geweest. Een van de jongens uit dat gezin mag in het huis wonen en de andere kamers worden verhuurd. “Ik woon hier met drie andere jongens”, licht Matthew toe. “We hebben het hier goed voor elkaar hoor.”whatsapp-image-2016-11-28-at-13-24-11

In de grote woonkamer staat een brede hoekbank tegenover een gigantische televisie. “Ja, dat is onze 60 inch televisie”, grinnikt Matthew. “Niet erg studentikoos hè?” De woonkamer is gedecoreerd met spiegels, planten, een massief houten bijzettafel en vooral heel veel troep. Overal ligt wel wat. Koffiemokken staan op tafel, cadeaupapier ligt door de hele kamer, dozen zijn nog niet uitgepakt en in de hoek ligt een grote blauwe yogabal. “Ja, we hadden gister een feestje”, verklaart Matthew.

Enschede is de stad met de goedkoopste studentenkamers, zo bleek in september uit een onderzoek van Kamernet.nl. De kamerprijs in Enschede heeft een gemiddelde van 290 euro per maand. “Voor mijn kamer betaal ik 250 euro in de maand. Mijn kamer is ongeveer 15 vierkante meter, denk ik”, zegt Matthew. “Maar ik krijg er ook nog deze grote woonkamer bij en de keuken en we hebben zelfs een tuin.”

Verderop in de woonkamer staat een houten zespersoons eettafel, waar heel veel spullen op en omheen liggen, waaronder de grote yogabal. Toch wel erg studentikoos. De eettafel staat direct naast de keuken. Een keuken met twee koelkasten, vier koffiezetapparaten, meerdere ovens en een vaatwasser. “Ook niet erg studentikoos”, aldus Matthew.

Glanerbrug telt bijna 17.000 inwoners. 55% daarvan heeft de leeftijd van 25 tot 65 jaar. Jongeren van 15 ot 25 zijn in Glanerbrug de kleinste groep met maar 11% van het inwoneraantal, zelfs nog kleiner dan de groep 65-plussers.

“Ik ben in Glanerbrug gaan wonen, omdat het hier veel goedkoper is dan in Enschede. Voor het huis dat ik hier heb, met een kamer van deze afmetingen en zo’n mooie woonkamer er bij, betaal je in Enschede al gauw 100 euro meer. Ik heb wel gekeken naar kamers in Enschede, maar dit was toch beter.”

Hij geeft de badkamer als voorbeeld. whatsapp-image-2016-11-28-at-13-24-12“We hebben een bad met bubbelbadfunctie”. Naast die luxe ligt de badkamer alsnog vol met heel veel shampooflessen, zeep, scheermesjes en handdoeken. Een studentenhuis.

“Ik ben hier wel uit noodzaak gaan wonen”, vertelt Matthew. “Ik woonde samen met mijn vriendin, maar dat ging uit, dus toen moest ik een nieuw huis zoeken.” Terug naar zijn ouders, daar dacht hij niet aan. “Het is veel leuker om als student op jezelf te wonen dan bij je ouders. Je hebt dan veel meer vrijheid in wat je doet. Je hebt alleen niet de luxe dat de was voor je gedaan wordt.” Zegt de jongen met een vaatwasser in zijn studentenhuis.

Op de vraag of het wonen in Glanerbrug beter is dan in het centrum van Enschede, heeft Matthew een uitgebreid antwoord: “Qua reizen is Glanerbrug niet beter dan Enschede, qua uitgaan ook niet, maar qua leefomstandigheden is dit toch wel een heel stuk beter.” Als hij uit het studentenhuis zou gaan, zou hij wel weer terug naar Enschede gaan. “Gewoon weer terug naar waar ik vandaan kom.”

Bekijk hier de volledige video over Matthew:

