Eileen de Haan is eerstejaars studente Media, Informatie en Communicatie aan het Saxion in Enschede. Oorspronkelijk komt ze uit Groningen, dus de keuze om op kamers te gaan wonen in Enschede, was makkelijk gemaakt.

“We kunnen niet in mijn kamer gaan zitten”, vertelt Eileen. “De wasbak is verstopt en het stinkt ongelooflijk.” De keuken is wel een goede plek, vindt ze. Daar was de avond er voor nog een groot feest met haar huisgenoten.

Voor haar kamer van 12 vierkante meter betaalt Eileen 235 euro per maand. Een lage huurprijs, want bij die 12 vierkante meter komt ook nog eens een dakterras en een wastafel en het is ook nog eens een kamer dichtbij het centrum van Enschede. Het is volgens Eileen echter geen paradijsje. “We hebben nu dus alles verstopt. We kunnen al een hele tijd niet douchen, ik douche steeds bij m’n ouders in Groningen of bij m’n vriend.” Dat is best lastig, aangezien ze in het huis woont met drie jongens en twee meisjes, waaronder zij zelf.

“Ik vind 450 euro per maand voor een kamer heel veel. Dat had ik ook niet betaald als ik wel studiefinanciering had gekregen.” Eileen heeft er voor gekozen het met een iets minder goed onderhouden huis te doen, omdat ze er gezelligheid en de perfecte locatie voor terug krijgt. “De gezelligheid speelt voor mij meer mee dan geld. Dat dit heel goedkoop is, is mooi meegenomen.”

“Zoals je al ziet, is het geen heel goed onderhouden huis”, vertelt Eileen. Het huis is behalve erg vies ook erg gehorig. “Ik had wel geluk met dit huis”, gaat ze verder, “Enschede is wel de goedkoopste stad om in te wonen voor studenten, maar dit is wel een hele goedkope kamer. En het is ontzettend gezellig.”

Op de vraag waarom Eileen er voor heeft gekozen op kamers te gaan in Enschede, is het antwoord vrij simpel: “Ik kom niet uit Enschede, ik kom uit Groningen. Het was dus eigenlijk niet zo goed mogelijk om op en neer te reizen. Het is al gauw 3 uur in de trein, dus ik was wel genoodzaakt om op kamers te gaan.” Als Eileen niet in Enschede was gaan studeren, maar in Groningen, dan was ze ook op kamers gegaan, vertelt ze. “Ik vind het belangrijk om je op een gegeven moment los te maken van je thuisfront. Ik merk heel erg dat wanneer mensen het niet doen, dat ze echt iets missen in hun student-zijn.”

Bekijk hier het hele interview met Eileen:

