Studenten kiezen er vaak voor op kamers te gaan, maar de Almeloër Thomas ter Wijlen heeft er bewust voor gekozen bij zijn ouders te blijven wonen. “Ik kom gewoon niet rond als ik uit huis ga.”

De maandelijkse uitgaven van Thomas zijn nu al zodanig hoog dat hij het bijna allemaal iedere maand nodig heeft. “Ik heb een hoop hobby’s”, zegt hij, “en ik heb natuurlijk schoolgeld dat ik moet betalen. Ik dans, dat is vrij duur, en ik speel gitaar en daar heb ik ook nog lesgeld van.”

Iedere maand krijgt Thomas zo’n 1080 euro binnen van zijn studielening en 82 euro zorgtoeslag. Die studielening moet hij terug gaan betalen wanneer hij klaar is met zijn studie, omdat hij niet meer binnen het leenstelsel valt.

Thomas heeft weleens gekeken naar kamers in Enschede. “Ik zag dat als je buiten het centrum woont, dat je dan zo’n 200 euro per maand betaalt, en als je in het centrum wil wonen, gaat de prijs al gauw omhoog.” Dat geld houdt hij maandelijks simpelweg niet over, zegt hij.

Zijn uitgaven per maand bestaan uit de zorgverzekering (118 euro), collegegeld (220 euro), de auto die hij met zijn moeder deelt (70 euro), de telefoonrekening (35 euro), gitaarlessen (45 euro), stijldansen (140 euro) en nog een aantal andere posten. Uiteindelijk komen zijn vaste lasten iedere maand uit op 812 euro.

Bijlenen is voor Thomas geen optie meer. Hij leent al maximaal. “Waarschijnlijk kan ik van wat ik maandelijks over houd wel de huur betalen, maar dan kan ik geen leuke dingen meer doen, ik kan dan alleen heel goedkoop boodschappen doen en heel veel tijd voor een baan naast mijn hobby’s en school heb ik niet.”

“Als je het thuis goed hebt, dan zou ik zeggen: blijf dan thuis. Als ik iedere dag naar Amsterdam zou moeten, is het een treinreis van twee uur. Dat is dan ook weer niet zo.”

Bekijk hier het hele interview met Thomas:

